Ja hem comentat en aquest bloc algunes experiències en
el camp de l'educació centrades en Facebook, algunes de les quals no
només l'usen com a suport, sinó que pretenen un estudi i una reflexió
sobre aquesta xarxa i les seves possibilitats educatives en l'entorn
social actual.
Aquest és el cas del Proyecto Facebook.
Durant l’any 2009, des de la Cátedra de Procesamiento de Datos de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires, i sota la direcció del professor Alejandro Gustavo Piscitelli, es va dur a termen un projecte basat en la xarxa social Facebook i l'educació, objecte d’estudi i subjecte alhora, que es va anomenar: Proyecto Facebook, els objectius específics del qual es definien com:
- Treballar a partir de les teories i idees que transmeten el grup de professors que formen part de la càtedra.
- Crear un entorn d'aprenentatge que aprofiti els valors i les pràctiques dels alumnes.
- Conèixer a través de la pràctica.
- Treballar a partir de la pràctica i l'involucrament amb l'objecte d'estudi.
- Participar en la realització d'un producte col·lectiu.
El fruit d’aquest treball es recull a El proyecto Facebook y la posuniversidad, un llibre en el qual, a
partir de la xarxa social Facebook, es reflexiona sobre el fet d’aprendre,
d’ensenyar, el paper dels mestres i dels alumnes, quins camins s’obren en el
camp de l’educació, de quines eines es disposa, quin paper ocupen les xarxes
socials, entre d’altres, en aquests processos...
A continuació, teniu uns vídeos elaborats per uns (no)alumnesde la càtedra, com els anomena Pisticelli. La idea és usar el
format audiovisual per crear un relat que s'allunyi de l'explicació
acumulativa i informativa de tipus lineal que pot suposar una
presentació PowerPoint o un text.
En un primer cas, se'ns mostra com es configura la identitat a Facebook.
En un primer cas, se'ns mostra com es configura la identitat a Facebook.
En un segon cas, se'ns ofereix una reflexió sobre l'educació formal, en la qual
s'intercalen petits fragments d'entrevistes a Ken Robinson i Henry Jenkins.