Per què relacionam les xarxes socials i l'educació?
En un primer
acostament a les xarxes socials, qui no n’està familiaritzat pot trobar que és
un entorn caòtic, excessivament ampli i lliure, en el qual és complicat
establir pautes, i també que és gairebé impossible controlar-lo al 100%, i hem
de dir que en certa manera tindrà raó: les xarxes socials ens poden semblar
esponges que ens absorbeixen, la idea és aplicar-les
a l’educació amb finalitats molt concretes i delimitades.
En principi,
podríem pensar que això res té a veure amb l’educació, però hauríem de
precisar-ho més: no té a veure amb els models educatius tradicionals, sinó amb
situacions d’ensenyament-aprenentatge en les quals siguin fonamentals la
creativitat i la interacció.
És una empenta
més per adaptar l’educació a les noves maneres de comunicar-se que apareixen al
nostre món (en el cas de Twitter, pensem en la cobertura que s'ha donat, a escala mundial, a fets com ara el terratrèmol a Fukushima o les revoltes al món àrab).
Així, de manera general, podríem dir que, entre
d’altres coses, i amb vista a aplicacions educatives, les xarxes socials
faciliten: una comunicació fluïda (tothom pot participar-hi de manera fàcil); aquest aspecte es veu accentuat pel fet que els alumnes ja dominen com
funcionen les xarxes socials (entrar-hi, convidar, interactuar…), el professor
només ha de guiar-los en el que han de fer i el que no, sols ha d’ensenyar-los
a fer-ne un ús adequat.
La cita que forma el títol del post s'ha extret de: